top of page
  • Forfatterens bildeSindre Jacobsen

Huskeliste kjøp av bruktbåt

Oppdatert: 10. feb. 2021

Vi vet at kjøp av bruktbat kan være en utfordring for mange, og flere er usikre på hva man egentlig skal se etter når man er på visning. Hvilke faretegn bør du se etter?


For hvordan vet du egentlig om båtens motor har fått service og vedlikehold – og hvordan leser man av timetall? Heldigvis trenger du hverken teknisk bakgrunn eller motorfaglig kompetanse for å få grei oversikt over tilstanden på båten, men det er noen ting du burde være ekstra oppmerksom på.

Nedenfor har vi listet opp 10 punkter vi mener er helt avgjørende for deg å sjekke når du er på visning.


1. Besiktigelse: Vi anbefaler alltid en fysisk besiktigelse av båten. Til tross for at du helt fint kan gå på nettet og kjøpe deg en båt uten å engang sette en fot om bord, vil vi alltid anbefale deg å se den med egne øyne. Dette vil luke ut overraskelser som dukker opp i etterkant av kjøpet, og du har realistiske forventinger å forholde deg til før du får båten levert.


2. Undersøk skroget: Er det mye skader, riper eller andre ting? Riper og gelcoat-skader kan ofte oppstå når man legger til. Disse kan stort sett enkelt utbedres, men hva med gamle skader? Se etter fargeforskjeller i gelcoaten, og spør selger. Aller helst ønsker du også å se båtten under vannlinjen. Sørg for at båten er skadefri også under vannlinjen, vær obs på små bobler, dette kan være osmose (plastpest) og kan potensielt være ganske kostbart å utrede. Husk at kostnader i forbindelse med løft av båten stort sett alltid tilfaller deg som interessent.


Slik kan det altså se ut under båten.
Skrekkeksempel på tilstand skrog under vannlinje

3. Ombord i båten: Du er ferdig på utsiden, og har beveget deg ombord. Det aller første du vil merke er gjerne lukten. Vær nøye her. Båter kan ofte ha en litt inneklemt lukt, men lukter det andre ting? Du vil ikke lukte mugg og råte. Fukt ombord leder til mugg, og lukten kan være vanskelig å bli kvitt.


4. Generell tilstand: Hvordan ser det ut ombord? Er det rent og ryddig? Sjekk gjerne i både skuffer og skott. En ren og ryddig båt er gjerne et tegn på en ren og ryddig selger. Generell slitasje henger gjerne sammen med alder, og dette blir selvsagt en skjønnsmessig vurdering. En båt har lang levetid, og bør ikke se utslitt ut, selv om den har blitt både 10-15 eller 20 år gammel.


Riper, og matte flater kan poleres og rubbes opp
Ikke mist motet om det ser håpløst ut

5. Treverk: Til tross for at andelen trebåter har sunket betraktelig de siste tiårene har vi beholdt mye treverk i interiøret i båttene. Mange båter har teakdekk. Dette skal være i orden, se etter løse nater, løse teakstaver og manglende plugger. Sjekk tykkelsen. Noen sliper teakdekket sitt kraftig, noe som gir et veldig fint resultat, men gjøres dette for ofte vil du slipe det helt ned. Bytte av teakdekk er kostbart. Treverk ellers i interiøret skal helst være tørt og fint. Fargeforskjeller kan indikere gamle vannskader. Vær kritisk her og spør selger.


Dette kan indikere vannskade på treverket
Vannskade på treverk

6. Motorrom: Åpne motorrommet og se til at det er rent og ryddig. Det heter seg at man skal kunne ha på seg hvit dress i motorrommet. Dette er nok en grov overdrivelse, men det skal være fritt for oljesøl og eksosrester. Et rent og ryddig motorrom gjenspeiler ofte vedlikeholdet den er utsatt for.


7. Motoren: Dersom du ikke vet opp og ned på motoren og hvor filtrene, reimene, oljepåfylllingen, motorlabbene eller peilepinnen sitter kan du like godt la være å gjøre en ytterligere inspeksjon. Her anbefaler vi deg heller å be selger fremlegge dokumentasjon på vedlikehold og service. Du finner sjeldent en servicebok fullt av stempler som du er vant med fra bilbransjen, men ofte foreligger det fakturakopier som dokumentasjon. Ta gjerne også en telefon til verkstedet som har gjort jobben. De kan gjerne fortelle deg mye om tilstanden. Er du fortsatt i tvil anbefaler vi å leie inn kyndig hjelp. Ta kontakt med merkeverksted og få de til å bistå deg med å sjekke motoren. Da er du helt sikker. Husk avlesing av timetall, dette finner du ofte ved å vri på tenningen, og kan gjerne leses av under turtelleren. Merk at dette varierer fra produsent til produsent. Spør selger og/eller mekaniker.






8. Registreringer: Hvilken dokumentasjon følger salget? Er båten registrert i et båtregister? I Norge har vi primært to registre: Småbåtregisteret i regi av Redningsselskapet, og det offisielle skipsregisteret NIS/NOR. Disse kan gi deg opplysninger om eierskap og eventuelle heftelser. Det kan også være greit å dobbeltsjekke med en telefon til Brønnøysundregistrene.


9. HIN-Kode og CE-Merking: Undersøk båtens HIN/CIN-Kode. Alle båter bygget etter 16. Juni 1998 skal ha et innfrest identifikasjonsnummer i skroget. Dette sitter gjerne nedenfor fenderlisten på styrbord side av akterspeilet. Nummerets fire siste sifre kan i tillegg bekrefte produksjonsår og årsmodell. Eksempel: NO-ABC12345L617 – altså «L617»: L'en representerer båtens produksjonsmåned, hvor A = januar, B = februar osv.

I dette tilfellet desember. 6: Det siste sifferet i båtens produksjonsår, i dette tilfellet 2016. 17: De to siste sifrene er båtens modellår, i dette tilfellet 2017.


10. Prøvekjøring: Til slutt anbefaler vi deg å spørre om en prøvekjøring. Her gjelder det å følge med, og se etter alt som er unormalt. Benytt gjerne muligheten til å stille kritiske spørsmål til selger, men det kan også være lurt å spørre om tips og råd. Kanskje det blir like mye en opplæringsrunde i din nye bruktbåt, som det blir en kritisk prøvekjøring.

Båter er veldig kompliserte, og det finnes selvsagt mange flere punkter som kunne stått på denne listen. Vi mener allikevel at dette gir deg et godt utgangspunkt for ditt bruktbåtkjøp. Husk at du kommer langt med sunn skepsis og god fornuft.

For mange er båtkjøpet både en stor beslutning og en av de største investeringene familien gjør. Det er utrolig trist når drømmen om båtlivet ender på land, med en båt som slett ikke står til forventingene du ble forelagt av den glinsende annonsen fra den hyggelige selgeren. Hvis du føler deg usikker på om du har kunnskap nok til å håndtere kjøpet på egenhånd ber vi deg om å ta kontakt med oss. Vi lever av dette, og har bistått hundrevis av kunder før deg med å finne sin drømmebåt. Vi tar gjerne jobben med å finne den perfekte båten for deg.


Klar for å handle båt? Se hele utvalget vårt her

1 938 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page