Vi har aldri mottatt flere henvendelser fra norske båtkjøpere som vurderer å handle båt i utlandet, enn hva vi gjør nå. Det er gjerne flere grunner til dette.
Yachtworld.com er verdens største internasjonale markedsplass for båter.
Det kan være fordi man har hørt at man kan gjøre kupp ved å handle internasjonalt. Kanskje finner man ikke båten man ønsker å handle her i Norge, eller så ønsker man seg kanskje en båt til feriestedet sitt i utlandet.
Men den største økningen i henvendelser om import skyldes tilbudsunderskudd og forhandlere i Norge som ikke kan levere flere båter.
Uansett grunn blir det stadig mer populært å handle båt utenfor Norges grenser, men hvordan gjør man det egentlig? Er det trygt? Tax Paid/Tax Not Paid? Er det forskjell på hvilke land man importerer ifra, og hvordan var det med norske importavgifter igjen?
Som ved bruktbåthandler flest er det en god del ting å tenke på når man handler båt i utlandet.
Markedet er stort, og til dels uoversiktlig. Det er absolutt kupp å gjøre, men ofte er dette knyttet til valutakurser. I det ordinære markedet speiles ofte prisnivået i Europa prisnivået her hjemme, og husk at du må legge på 25 prosent merverdiavgift på både kjøpesummen og frakten til Norge. Det er heller ikke mulig å lånefinansiere et båtkjøp i utlandet med pant i båten, hos Norske banker.
Utvalget derimot – er mye større.
Så si at du har funnet drømmebåten for salg der ute, hva burde du være oppmerksom på? Det er noen punkter du burde sjekke ekstra nøye i utlandet.
· CE-Merking: la Communautè Europèenne, forkortelsen for det franske navnet på det europeiske fellesskapet. Fra 16. juni 1998 har det vært krav om at fritidsbåter skal være CE-merket. Fra 1. januar 2006 ble det også krav om at det samme gjelder motoren(e).
· Historikk og registrering: Hvor er den registrert i dag? Vil du nå eller på sikt registrere båten i norsk skipsregister? Deletion Certificate er nødvendig for registrering i Skipsregisteret (NIS/NOR) dersom båten tidligere har vært registrert i et annet lands register.
· «As-is»: De aller fleste båter selges under «As-is» paragrafen, og når vi er utenfor landegrensene betyr det gjerne så definitivt «as-is». Her må man forstå og være klar til å ta risikoen. En «marine surveyor» hjelper deg med å minimere denne risikoen. Dette er en normal praksis utenfor norden. Surveyoren går gjennom hele båten på oppdrag for deg, og utarbeider en utfyllende tilstandsrapport. Flere gjør en meget grundig jobb og vil til og med ta analyseprøver av motorolje, i tillegg til å utføre en sea trial (prøvekjøring). En grundig undersøkelse fra en dyktig surveyor koster naturligvis en del penger, men i det store og hele er det en rimelig forsikring for å ikke å kjøpe «katta i sekken».
· Dokumentasjon: Hvilken dokumentasjon foreligger? Skal du få båten registrert i skipsregisteret finnes det en rekke dokumentasjonskrav, som i tillegg må ha de riktige stemplene og signaturene. Er de skrevet på et annet språk enn Norsk eller Engelsk, må de oversettes av en autorisert translatør.
Føles prosessen fortsatt litt overveldende, vanskelig eller skummelt?
Bruk en megler med internasjonal erfaring, som kan hjelpe deg med alle disse tingene.
Vi har over mange år opparbeidet oss denne erfaringen, kunnskapen og nettverket som skal til for å lose deg trygt gjennom prosessen. Handel og import av båt i utlandet er absolutt mulig å gjennomføre på egenhånd, men vi vil sterkt anbefale deg rådføring med en profesjonell part. Sammen finner vi ut hvilke båter som kan passe deg, og skreddersyr et opplegg hvor du hele tiden er trygg på prosessen helt frem til båten ligger fortøyd ved din brygge.
Dersom du ønsker bistand, ta gjerne kontakt med megleren så tidlig som mulig i prosessen. En megler kan også hjelpe deg med å finne aktuelle båter på markedet. Vi jobber ikke på timer, og du sparer ikke penger på å hente inn bistand senere i prosessen, og kan heller bidra til å øke kostnadene, dersom du først involverer din megler etter at du er i dialog med selgers megler/forhandleren i utlandet.
Comments